Sunday 6 November 2011

InsyaAllah

Assalamualaikum. Dah lama sangat tak update blog ku. Salam Aidil Adha buat semua.

Baru-baru ini ku baca Surah Al Kahfi yang bermaksud 'Gua' dan mendapat satu ilmu baru tentang perkataan 'InsyaAllah'. Perkataan 'InsyaAllah sebenarnya amat penting dalam kehidupan kita kerana hidup kita semua bergantung pada Allah SWT.

Dalam Al Quran dan Terjemahnya, muka surat 447, di bawah sekali ada penerangan ini :
"Menurut riwayat, ada beberapa orang Quraisy bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w tentang roh, kisah ashhaabul Kahfi (penghuni gua) dan kisah Dzulqarnain lalu baginda menjawab, datanglah esok pagi kepadaku agar aku ceritakan. Dan baginda tidak mengucapkan 'InsyaAllah' ( jika Allah menghendaki). Tapi kiranya sampai esok harinya wahyu terlambat datang untuk menceritakan hal-hal tersebut dan Nabi s.a.w tidak dapat menjawabnya. Maka turunlah ayat 23-24 di atas, sebagai pelajaran kepada Nabi; Allah mengingatkan pula bilamana Nabi s.a.w lupa menyebut 'InsyaAllah' haruslah segera menyebutnya kemudian."

Juz 15; Surah Al Kahfi; Ayat 23-24 yang bermaksud:

"Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan terhadap sesuatu: "Sesungguhnya aku akan mengerjakan itu esok pagi, kecuali (dengan menyebut) : "InsyaAllah." Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah "Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini."

Jadi, walau macam mana kita yakin terhadap sesuatu benda pon, kita wajib menyebut 'InsyaAllah'. Sesungguhnya segala yang telah terjadi dan yang akan terjadi hanyalah dengan kehendak Allah SWT.

Semoga ilmu ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. InsyaAllah.

Much love from me. XOXO!

No comments:

Post a Comment